روز صنعت و معدن باید به معنای واقعی کلمه برگزار شود

دانلود فایل
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در مورد بزرگداشت روز صنعت و معدن گفت: اگر بزرگداشت روز صنعت و معدن به معنای واقعی برگزار شود و در آن روز یک فرآیند یکساله برای صنعت ایران در نظر گرفته شود می تواند بر همه ی بخش های اقتصاد و از جمله کشتیرانی تاثیر خود را بگذارد.



پیامک_ نوروزی_ یحیی ضیایی مهرجردی در گفت و گو با خبرنگار تارنمای کنفدراسیون صنعت ایران در مورد برگزاری این بزرگداشت روز صنعت و معدن گفت: اگر بزرگداشت روز به معنای واقعی کلمه برگزار شود و در این روز مشکلات صنعت و معدن را بررسی کرده و از این طریق بتوانند این بخش ها را فعال کنند و موجبات رونق اقتصادی را فراهم کنند، بخش دریایی نیز رونق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: بخش دریایی و کشتیرانی خود را از صنعت جدا نمی بیند؛ ما بر این باوریم که بخش های اقتصادی همانند زنجیری به یکدیگر متصل‌اند که بخش کشتیرانی نیز یکی از آن حلقه ها محسوب می شود. چنانچه در بخش صنعت حرکت شتابنده ای انجام شود مطمئنا تاثیر آن بر بخش های کشتیرانی و دریایی نیز قابل ملاحظه است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر بزرگداشت این روز به صورت یک کار سمبلیک انجام و گاه به عنوان عادت درنظر گرفته می شود. اما اگر در این روز به مشکلات صنعت و معدن بپردازیم و در طی یک فرآیند به بررسی مشکلات این حوزه بپردازیم می توانیم موجباب پیشرفت را در اقتصاد کشور فراهم کنیم. در این بزرگداشت هر ساله تعدادی از مسوولان حضور دارند، صحبت هایی می کنند و بدون اینکه اتفاقی بیفتد این روز تمام می شود.
یحیی ضیایی مهرجردی اظهار داشت: من فکر می‌کنم این روز عزیز باید شروع و نقطه ی آغازی باشد برای برنامه ریزی در غالب یک فرآیند. به طوری که بدانیم امسال در این روز از این نقطه آغاز کرده ایم و در سال آینده در همین روز در کدام نقطه قرار خواهیم داشت.
ناوگان کشتیرانی ما سرعت و بنادر تجهیزات لازم را ندارد
وی در ادامه به گفت‌و‌گو و بحث درباره کشتیرانی پرداخت و گفت: با توجه به سرعت انتقال کالا توسط کشتی‌های در جهان، هم اکنون ناوگان کشتیرانی ما سرعت و بنادر تجهیزات لازم را ندارد. در حقیقت ما از سرعت استاندارد عقب هستیم و فاصله زیادی با آن داریم. کشتیرانی ما در حال حاضر با ظرفیت خیلی پایین کار می‌کند و این جوابگوی نیازهای ما نیست.
وی خاطر نشان کرد: بخش دریا به عنوان بخش پر رونق در جهان امروز شناخته شده است و اگر ما بتوانیم عوامل مسدود‌کننده‌ای همچون تحریم ها، قوانین دست و پاگیر را از بین ببریم حتما بسیاری از افراد راغب به سرمایه گذاری در این بخش هستند. دولت در راس تمامی این امور قرار دارد و بسیاری از قوانین را می تواند جهت رونق اصلاح نماید و باعث جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه گردد.
یحیی ضیایی مهرجردی در ادامه به چند پیشنهاد در زمینه رونق فعالیت های کشتیرانی پرداخت و گفت: اگر عوارض حق پرچمی که از کشتی ها اخذ می گردد و در بخش های جاده‌ای کشور هزینه می شود به بخش دریایی واگذار شود می توانیم از آن در زمینه تجهیز کشتی ها و خدمات خود استفاده بهینه کنیم.
می توان از بخش های ترانزیت درآمدهای زیادی برای کشور ایجاد کرد
وی در ادامه تاکید کرد: در صورت فعال کردن بخش ترانزیت می توانیم سرمایه های زیادی را برای کشور بدست آوریم ونقش بیشتری بر روابط بین‌المللی داشته باشیم در غیر این صورت نمی توانیم از موقعیت استراتژیک کشورمان استفاده و درآمدهایی که در این بخش نصیب کشورمان می شود محروم خواهیم ماند و این موضوع بر تمامی بخش های حمل‌ونقل تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت تحریم ها گفت: با اینکه تحریم ها بر ارتباطات ما تاثیرگذار بوده و بیشتر کارهای حمل و نقل دریایی بر عهده ی کشتیرانی بوده است اما با توجه به کم و کاستی های موجود تا جای ممکن توانسته ایم نیازهای کشور را برطرف کنیم. درست است که بر خلاف نظرآقای اوباما که تحریم ها را فلج کننده می دانست؛ کشور ما ساقط نشد اما رونق اقتصادی که می خواستیم نیز اتفاق نیفتاد.
وی اظهار داشت: در مذاکرات اخیر و برداشته شدن بخشی از تحریمها، وضعیت کشتیرانی بهتر و از رونق بیشتری برخوردار شده است. در صورت تحقق رفع کامل تحریم ها، بخش کشتیرانی نیز سریعا رونق می گیرد. اقتصاد ما هم اکنون در حال رکود است به محض خروج از این رکود بخش کشتیرانی نیز می تواند نقش پررنگ‌تری در صادرات، واردات و رونق اقتصادی کشور داشته باشد.