نظرسنجی

ضرورت تغییر

ضرورت تغییر
دانلود مقاله طبیعت و هستی و هرآنچه در آن است در حال تغییرند. هیچ چیز ثابت و لایتغیر نیست. زندگی انسان نیز محکوم به تغییر است. انسان یک روز بدنیا می‎آید؛ رشد می‎کند؛ در جامعه ورود می‎کند؛ با تحولات جامعه خود را تطبیق و تغییر می‎دهد؛ خود به عنوان عنصری از تغییر و تحول در جامعه در می‎آید؛ و زمانی از دنیا می‎رود با آثار به‎جای مانده از او و باز هم تغییر و تغییر.
اندیشه دگرگون می‎شود، باورها نو می‎شود و انسان و جامعه‎اش را متحول می‎سازد. انسان نمی‎تواند بر اساس اندیشه‎ها، شیوها و روش‎های دو هزار سال پیش در دنیای امروز زندگی کند. اگر حتی کسانی چون ارستو و افلاتون که از پیشروان زمان خود بودند و یا حتی نزدیکتر کسانی چون فردوسی، خیام و ابن خلدون و بازهم جدیدتر کسانی چون گالیله و منتسکیو و نظایر آن‎ها از خاک برخیزند و در جامعه‎ی امروزی ورود کنند، از شگفتی زبانشان بند می‎آید و قادر به مهار شگفتی خود در این فضا و زندگی در آن نیستند.
طبیعت به ما می‎آموزد که باید تغییر کرد. نیازها به انسان می‎گوید باید نوآوری داشت  و تغییر کرد. شما تجسم کنید هنگامی‎که جمعیت کره‎ی زمین ظرف کمتر از پنجاه سال از حدود 3 میلیارد نفر به 7 میلیارد نفر ارتقا می‎یابد؛ هنگامی که درجه‎ی کره‎ی خاکی به دلیل اشتباهات بشر روند افزایشی می‎یابد به طوری‎که یخ‎های قطبی شروع به آب شدن می‎کنند و برخی جزایر به زیر آب می‎روند؛ انسان برای بقا باید چاره‎اندیشی کند و این چاره‎اندیشی جز با تغییر و دگرگونی امکانپذیر نیست.
این ضرورت یعنی ضرورت تغییر و نو شدن و بهنگام گردیدن در همه چیز وجود دارد. آیا می‎توان با وسایل گرمایشی یکصدسال پیش، امروز زندگانی کرد و آیا اصولا مردم یعنی مشتریان محصولات و خدمات در فضای امروز حاضرند به جای اسپیلت، منقل بخرند و از آن در خانه‎هایشان استفاده کنند.
برای روز آمد شدن نیاز به تغییر است. این تغییر نه تنها در محصولات تولیدی باید توسط تولید‎ کننده صورت بگیرد و گرنه مشتری‎ای در بازار نخواهد داشت بلکه در اندیشه و شیوه‎ی زندگی نیز باید تغییر صورت بگیرد. امروز نمی‎توان با شیوه یک‎هزار سال پیش و با اندیشه‎ی آن دوران زیست.
تغییر یک ضرورت است. تغییر در اندیشه، در شیوه‎ی زندگی، در تولید، در بازاریابی و خلاصه در همه‎چیز. از این‎رو جوامعی چون ایران که بیش از یکصدسال است در تلاش برای خروج از سنت و ورود به دنیای مدرنیته هستند، باید کوشش همه جانبه‎ای را بکار گیرند تا به واقع و در تمام ابعاد وارد دنیای جدید بشوند.
مقاومت سنت در برار تجدد از عوامل بازدارنده‎ی توسعه‎ی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه‎ی ایرانی بوده و امروز نیز این عوامل بازدارنده، همه‎ی حیات اجتماعی ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است.
طبیعت به ما می‎آموزد که روزهای سرد زمستانی باید برود، درختان خشک و تکیده، مجددا سبز شوند، خورشید پر قدرت‎تر ظاهر شود، انرژی‎های انسانی و حیوانی اضافه شود؛ سرما محو می‎شود و هوای دلنشین می‎آید؛ غم و سوگ و افسردگی جای خود را به شادی و نشاط و سرزندگی می‎دهد. این حکم طبیعت و آفرینش است. با این همه تغییر همه چیز به ما می‎گوید زندگیت را تغییر بده و خود را به روز کن.
همان‎گونه که امروز دیگر کسی با کرسی نمی‎خوابد، همان‎طور که امروز کسی در ظرف گِلی غذا نمی‎خورد و همان‎گونه که کسی امروز از آب جوی جاری در کنار کوچه و خیابان نمی‎نوشد، انسان نمی‎تواند از دنیا بی‎خبر باشد، با دیگران در سطحی وسیع ارتباط نداشته باشد؛ دیگر نمی‎تواند حکام خود را خود انتخاب نکند، دیگر نمی‎شود چشم بر فساد و خلاف و غیره ببندد و دیگر نمی‎شود چون صد سال پیش حاکم را ظله‎اله تصور کند. در حالی‎که در دنیای امروز این حاکم است که باید خود را از مردم بداند و دست از نگاه بالا به پایین بردارد.
امروز نمی‎توان در بازار پر رقابت جهانی و حتی داخلی بدون روزآمد کردن محصولات تولیدی و کالاها و خدماتی که ارایه می‎شود، وارد گردید و در آن دوام آورد. امروز باید اندیشه، کارکرد، محصول، فرآیند و ... را تغییر داد و نو کرد. امروز نمی‎شود نوآوری را نادیده گرفت. نوروز و آمدن بهار که پیام تغییر و روزهای بهتر و زیباتر دارد مبارک باد.
*دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران